Att marknadsföra sig i butik är effektivt och det finns flera olika sätt att göra det på. Ett sätt som blivit populärt i Sverige nu är doftmarknadsföring. Genom doft skapar man känsla och identifiering hos kunden.
Vi har tidigare skrivit om att det är viktigt att marknadsföra produkter i butik genom att till exempel exponera dem för de kunder som finns på plats. Men att exponera varor är inte det enda man kan göra för att marknadsföra sig i butik. Något som blivit allt mer vanligt de senaste åren är att använda sig av doftmarknadsföring.
Skapa känsla med doft
I Dagens Nyheter kan man läsa att det inte är en slump att vissa gallerior luktar citrus, elektronikbutiker är fyllda av en popcorn-doft och offentliga toaletter luktar fräscht. Det är nämligen resultatet av doftmarknadsföring som fått ett större utrymme i Sverige den senaste tiden. Det finns till och med företag som arbetar med att hjälpa till exempel gallerior at ta fram en doftdesign. Med den här doftdesignen vill man ta in fler sinnen i marknadsföringen och upplevelsen. Man vill skapa en känsla hos besökaren som den kan identifiera sig med – en maskulin känsla i en herrklädesbutik eller en härlig känsla av nybryggt och nybakt på ett kafé. Det kan även handla om att man vill dölja lukten från en foodcourt i det övriga köpcentret till exempel.
Mer poppis i USA
Trots att doftmarknadsföring kommer stort i Sverige är det många länder som ligger långt före. I USA finns massvis av hotell, livsmedelsbutiker och klädbutiker som doftar. Där har man också börjat sätta dofter i förpackningarna av olika produkter. Apple är ett exempel på ett företag som har doft i sina förpackningar. När man öppnar en förpackning från dem möts man av en fräsch doft.