Reklambyråerna har funnits betydligt längre än vad man skulle kunna tro. Den första kända var William Taylor, som öppnade 1786 i Storbritannien. Det är kanske inte konstigt att den uppstod i det land som först industrialiserades. Industrin tillverkade nya produkter, som behövde marknadsföras, och det fanns även, tack vare det nya fenomenet tillväxt, kapital som kunde användas för att köpa annonser.
Idag lever vi i ett samhälle där det, även om tillverkningsindustrin fortfarande dominerar, finns ett betydligt större utbud av olika tjänster att köpa än vid industrisamhällets födelse. Reklambyråerna finns kvar, men de har fått konkurrens. Idag finns det även andra typer av företag, som kan hjälpa ett annat företag att attrahera kunder. Det kan handla om en:
Mediebyrå, som arbetar med att ta fram mediestrategier.
PR-byrå, som arbetar med att på olika sätt skapa uppmärksamhet kring ett varumärke.
SEO-byrå, som arbetar med att öka ett företags synlighet i sökmotorer som Google och Bing.
Föga förvånande finns det flest reklambyråer, och även PR-byråer och liknande, i Stockholm. Men den här typen av företag finns i hela landet. Läs mer om reklambyrån Kontrapunkt, som är en välrenommerad byrå i Stockholm, för att lära dig mer om hur en reklambyrå fungerar.