För den som söker nya marknadsföringskanaler är profilreklam en bra väg att gå. Den kompletterar onlinemarknadsföringen genom att synas i verkligheten, och är något som svenskar faktiskt är mycket positiva till.
Förutom onlinemarknadsföring är det även viktigt att synas i verkliga livet. Ett sätt kan man göra detta på är att använda sig av profilreklam. Företaget tupp reklam gör profilreklam som passar för många olika ändamål, vilken publik man än vill vända sig till. Anledningen till att profilreklam tros ha blivit så populärt är att människor tycker om att få, och använder gärna gratisgrejer. Enligt en artikel på Dagenshandel.se är produktmedia som det också kallas ett mycket effektivt sätt att marknadsföra sig på och branschen omsätter hela 5,3 miljarder i Sverige årligen. Trots detta är kunskapen om profilreklam inte hög på företag i Sverige och man föredrar många gånger tv-reklam eller andra medier, som enligt undersökningar visat sig vara lika eller mindre effektivt. Dagens Media skriver vidare att hela 85 procent av svenska befolkningen någon gång har tagit emot en profilprodukt medan 34 procent använder en dagligen. Dock tror man att siffran är högre, och att många inte tänker på att de använder produkter som de blivit sponsrade med.