Marknadsföring är en viktig del för alla dem som sköter ett företag och vill vara framgångsrika inom det jobbet. Dessutom är det en allt större roll för dem anställda på företaget och vanligtvis så sätter man ihop en alldeles ny avdelning för just marknadsföringen och kommunikationen. Marknadsavdelningen ansvar är sedan att avgöra vilka strategier som är bäst lämpade för just ert företag, det kan även innebära olika strategier för olika produkter.
Beroende på vad det är för stort företag man sköter så fungerar marknadsföringen olika. De flesta har liknande sätt att marknadsföra beroende på om de säljer liknande produkter. Tandkräm exempelvis är en klassisk annons i tidning och reklamfilm som har visat sig mest framgångsrik. Dock finner de nya sätt och genom sponsring av exempelvis företag och affärer så får även tandhygiensprodukter plats på exempelvis apotekets hylla. Genom gratisprover till tandläkaren så sprids dessa produkter ut till kunder också.
Att välja strategi
Att välja strategi för företaget börjar med att dela upp och se över vilka delar av företaget som ska marknadsföras. Er/era produkter och ert varumärke bör ha två separata strategier, dock med samma mål. En produkt kan inte säljas på ett lurt sätt om ert företag marknadsför er som transparenta. Ett varumärke och dess produkt kan inte vara motsägelsefulla för då kommer bara kunden att känna sig förvirrad av de delade värderingarna.
Strategier som man kan jobba efter inom marknadsföring handlar om att ha fokus, vare sig man har en strategi för just en relationsbyggande marknadsföring eller för de fem P:en. Olika kanaler som har olika framgång beroende på produkt och tillvägagångssätt är:
- Direktmarknadsföring, reklamblad i brevlådan är det absolut mest kända och använda reklamen för dem som har butiker med flera olika erbjudanden. Matbutiker, leksaksaffär, elektronikkedjor och liknande är sådana affärer och butiker som vanligtvis använder sig av reklamblad, framgångsrikt dessutom.
- Relationsmarknadsföring, sociala medier och bloggar. Detta sågs som något otänkbart förr i tiden då marknadsföring och försäljning var något opersonligt. Allt fler företag väljer att marknadsföra sig via sociala medier och medan bloggarna har minskat i antal så har företagssidorna på Communitys ökat. Med rätt sorts strategi kan det bli väldigt lyckat, däremot finns det en del risker med det hela och en krisplan bör finnas.
- Annonsplatser, medieplats och samarbeten, att använda sig av reklamplatser i tidningar kan vara en dyr historia. Därför köps en del företag upp av mediemoguler med medieplats som belöning. Inte helt riskfritt då de får äga en stor del av företaget och det är viktigt att riktlinjer för hur samarbetet skall se ut finns.
- Produktplacering, nu talas det inte om att placera sina produkter i filmer direkt utan kan handla om att marknadsföra sitt varumärke och företag vida produktkläder och liknande. Att ha företagets logo på en bil, en jacka, ett paraply eller att dela ut pennor och liknande är väldigt effektivt. Man får spridning på företagets logo och den som önskar mer information ska lätt kunna hitta er hemsida. Få hjälp av Produktsajten för att få hjälp med profilkläder.
- Onlinemarknadsföring, allt fler väljer internet som plattform för sina annonser, via Google adword och enskilda sidor kan man marknadsföra sig på nätet.