All pr är bra pr.
Detta mycket slitna uttryck är ingen myt. I reklambranschen är detta lite av ett mantra. Men det innebär inte att man ska handla där efter. Även om Carema överlever sin smäll från 2011 och deras namn kommer sitta som skrivet i sten hos de flesta svenskar i flera år framöver kommer de inte gärna göra om en liknande manöver i jakt på press.
Inte heller gör något annat företag det. Man skapar helt enkelt inte dålig press om dig själv för att föra sin vara, tjänst eller sitt varumärke ut.
Gör mer än ni kan
Däremot kan det vara bra att tänka i andra banor än de konventionella reklam- och marknadsförings-banorna. Nu när allt är digitalt är också kommunikationen digital. Man kollar inte på tv man kolla på viaplay. Man spelar inte på hästar man lirar poker online. Information sprids mycket fort och lätt på nätet och detta ska man utnyttja. Ett par av de sätt man kan sprida sitt varumärke på idag är:
• Bloggar – man kan driva en egen blogg, men allra mest effektivt är det att få en omnämning av en erkänd bloggare.
• Media – all press är inte dålig press. Har man en nyhet kan det vara bra att se om man kan få ut det via olika mediala kanaler.
• Galor, events och priser – anordna olika tillställningar för att låta branschen veta vilka ni är.
• Bra jobb – leverera varor och tjänster på ett sätt som gör att ni står ut från konkurrensen. Word of mouth, som det heter.
• Galna kampanjer – tänk utanför lådan och gör saker ingen annan gjort. Publiciteten kommer som en lavin.